Pełne pole widzenia może uratować życie: Bosch wprowadza innowacyjną osłonę przeciwsłoneczną Przezroczysta, cyfrowa osłona przeciwsłoneczna poprawia bezpieczeństwo i komfort kierowcy
- Oślepiające światło słoneczne powoduje większość wypadków drogowych związanych z pogodą
- Dzięki sztucznej inteligencji tylko te obszary na przezroczystym wyświetlaczu LCD, przez które kierowca jest oślepiany, zostają zaciemnione.
- Dr Steffen Berns: „Niektóre z prostych innowacji dają największy efekt: dzięki Virtual Visor firmy Bosch kierowcy mają pełne pole widzenia na drogę”
- Cyfrowa osłona przeciwsłoneczna Bosch z nagrodą „Best of Innovation” na tagach CES® 2020
„Niektóre z prostych innowacji dają największy efekt: dzięki Virtual Visor firmy Bosch kierowcy mają pełne pole widzenia na drogę. Zwłaszcza gdy kierowcy są oślepieni przez słońce świecące nisko rano i wieczorem, klasyczne osłony przeciwsłoneczne osiągają swoje granice. Stworzona przez Boscha cyfrowa osłona przeciwsłoneczna stanowi innowacyjne rozwiązanie tego problemu” – mówi dr Steffen Berns, prezes Bosch Car Multimedia. Virtual Visor firmy Bosch miał swoją światową premierę na targach CES 2020 w Las Vegas, gdzie został uhonorowany nagrodą „Best of Innovation”. Jury, w skład którego wchodzili projektanci, inżynierowie i członkowie mediów technicznych, przyznało innowacyjnej osłonie najwyższą ocenę w kategorii In-Vehicle Entertainment & Safety.
Inteligentna osłona przeciwsłoneczna na miarę XXI wieku
Virtual Visor wykorzystuje kamerę wewnątrz samochodu, aby śledzić twarz kierowcy podczas jazdy. Inteligentne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji (AI) rozpoznają zarówno części twarzy, takie jak oczy, nos i usta, a także cień rzucany przez słońce na twarz kierowcy. Stale analizują to, gdzie patrzy kierowca, i przyciemniają niewielki obszar na wyświetlaczu, aby w cieniu pozostawały tylko jego oczy. „Odkryliśmy na wczesnym etapie projektowania, że kierowcy ustawiają swoje tradycyjne osłony przeciwsłoneczne tak, aby zawsze rzucały cień na oczy. W ten sposób tradycyjna osłona ogranicza często pole widzenia kierowcy. To rozpoznanie miało decydujące znaczenie dla naszej koncepcji Virtual Visors” – mówi Jason Zink, ekspert techniczny Bosch w Ameryce Północnej i jeden ze współtwórców Virtual Visor. W ten sposób narodził się pomysł zastosowania znanej technologii ciekłokrystalicznej LCD w celu selektywnego przyciemnienia poszczególnych obszarów wyświetlacza i tym samym zachowania jak największego pola widzenia kierowcy.
Innowacja z kosza na śmieci
wspomina Zink. Pomysł i pierwszy prototyp były przekonujące: zespół zapewnił sobie wsparcie menedżerów jako mentorów i opracował bardziej zaawansowane wersje systemu. Dzisiaj Virtual Visor jest częścią portfolio prac projektowych działu Bosch Car Multimedia. „W firmie takiej jak Bosch, w której znikają granice między zakresami obowiązków i funkcjami, a wiedza specjalistyczna liczy się bardziej niż ranga czy hierarchia, innowacje mogą pojawić się w dowolnym miejscu przedsiębiorstwa. Chcemy dalej rozwijać to podejście w przyszłości” – mówi Mansuetti.